Doświadczenie historyczne

Doświadczenie historyczne dowodzi, że klasy pośrednie (które notabene w żadnej formacji nie byy klasami panującymi), podobnie jak proletariat, są zainteresowane w budowie socjalizmu i udzielają mu swego poparcia w tym względzie. Dowodzi ono również, że kierowniczą rola w sojuszu proletariatu z klasami pośrednimi w procesie budowy socjalizmu może należeć wyącznie do klasy robotniczej jako klasy przodującej w spoeczeństwie.-

O przodującej roli klasy robotniczej decyduje kilka względów. 1) Jest to klasa. pozbawiona środków produkcji już W kapitalizmie, nie ma więc tych oporów i wahań, gdy idzie o „wywaszczenie wywaszczycieli” i budowę ustroju opartego na spoecznej wasności środków produkcji, jakie mają klasy pośrednie. 2) Zajmuje ona szczególną pozycję w spoecznym -wytwarzaniu dóbr materialnych, jej istnienie związane jest z najbardziej ^przodującymi środkami i sposobami produkcji, gównie z wielkim przemysem. 3) Stale i szybko rozwija się, tak pod względem liczebnym, jak i poziomu oraz swego charakteru, tak w kapitalizmie, jak i przede wszystkim po zdobyciu wadzy. 4) Jest ona skupiona w wielkich ośrodkach miejskich, przemysowych, co pozwala jej na stosunkowo atwe zorganizowanie się i jedność dziaania. 5) Posiada doświadczenie i zahartowanie w walce z burżuazją, wyniesione z okresu kapitalizmu, tradycje rewolucyjne i wyszkolenie organizacyjne, jakiego nie posiadają inne klasy pracujące. 6) Międzynarodowe powiązania klasy robotniczej, jej internacjonalizm, a zarazem gęboki patriotyzm, stanowią istotne źróda jej siy.

Uzasadniając konieczność utrzymania w sojuszu robotniczo-chopskim kierowniczej roli klasy robotniczej, nie sposób pominąć faktu, że idzie tu ..o sojusz klasowy w procesie budowy socjalizmu, a więc ustroju, którego idea wyrosa z sytuacji tej waśnie klasy i do którego budowy jest ona ideologicznie, politycznie i organizacyjnie najbardziej przygotowana.